Nieuws

Innerlijke grenzen

Innerlijke Grenzen……

 

Jij moet vooral denken zoals ik en het liefst hetzelfde voelen als ik doe…..

Hoe jij het ziet en voelt dat klopt niet, hoe ik denk en voel dat klopt wel…..

 

Herkenbaar? We voelen, denken allemaal verschillend. Ook onze overtuigingen zijn verschillend. Dit geeft nog al eens wrijving, een conflict of juist aanpassend gedrag. We stappen of over de cirkel van de ander heen, of onze eigen cirkel verdwijnt in die van de ander. De afbakening van onze innerlijke grens is dan zoek…..

 

Innerlijke grenzen leer je al heel vroeg in het gezin waarin je op groeit. Als jouw ouders respect hebben voor hun eigen grenzen en die van jou als kind dan ontwikkel je gezonde innerlijke grenzen. Als je grenzen regelmatig overschreden worden dan kun je de overtuiging krijgen dat jij geen recht heb op je eigen grenzen. In dat geval kunnen gezonde innerlijke grenzen zich moeilijk ontwikkelen. Vaak ga je om toch te overleven, doen wat de ander van je wil of wat jij denkt wat de ander van jou verwacht. En dat gaat ten koste voor de zorg van jezelf.

 

Gezonde innerlijke grenzen zijn belangrijk. Deze gaan over je gevoelens en gedachten. Als deze gezond zijn dan kun je je eigen mening, gedachten en gevoelens onderscheiden van de ander. Je staat wel open voor de mening van een ander, maar je bent in staat om je eigen beslissingen te nemen en je laat je door je eigen gevoel leiden.

 

Gezonde grenzen zorgen er ook voor dat je jouw leven niet laat bepalen door iemand anders. En andersom dat jij anderen er van moet overtuigen dat ze zich op een bepaalde manier moeten voelen of een bepaalde mening of overtuiging moeten hebben. Je kunt verschillen van gevoelens, meningen en overtuigingen en toch verbonden met de ander zijn. Je geeft ook anderen niet de schuld van jouw gevoelens en je kunt je in andere mensen verplaatsen zonder dat jij de verantwoordelijkheid op je neemt voor hun emoties of meningen.

 

Wat geeft dit een vrijheid! Vrijheid om jezelf te blijven, maar ook vrijheid om in liefde verbonden te zijn met de ander. Dit klinkt allemaal heel mooi en zo zouden we het allemaal wel willen ervaren. Toch merk je soms bij jezelf dat dit niet zo gemakkelijk is. Misschien is het dan goed om eens stil te staan bij de vraag: hoe komt het dat jij moeite hebt met gezonde innerlijke grenzen? En wat zou er bij jou mogen gebeuren om deze innerlijke grenzen te versterken?

 

Terug
grenzen.jpg